*

Robert Brantberg Oulun stadilainen

Enemmän kaupunkia Ouluun

  • Ståcka häipyi Oulusta, mutta uutta rakennetaan jo tilalle. Kuva: RB
    Ståcka häipyi Oulusta, mutta uutta rakennetaan jo tilalle. Kuva: RB
  • Ratikka helpottaisi Oulun keskustan bussiruuhkaa. Kuva: RB
    Ratikka helpottaisi Oulun keskustan bussiruuhkaa. Kuva: RB

Oulu on yli 200 000 asukkaan kaupunki, jonka keskusta lähiympäristöineen elää myllerrysten aikaa. Tornimainen kauppakeskus Valkea katkaisi Isokadun ja tuli samalla imaisseeksi lähistön liikehuoneistot tyhjäksi. Ilmiö on kuitenkin tilapäinen, alan ihmisten mukaan tilat täyttyvät jouluun mennessä.  Ovat jo täyttymässä.


Ja uutta on tulossa, Isokadulle edesmennyttä Anttilaa vastapäätä nousee kolme tornitaloa, Uusikadun ja Hallituskadun risteykseen yksi lisää. Keskustan eteläisen kaupunginosan Heinäpään maamerkkiä rakennetaan jo. Rautatieaseman seudulle nousee vau-arkkitehtuuria edustava uusi liikennekeskus asuinkortteleineen.


Ihmiset muuttavat palvelujen perässä Oulun keskustaan, jossa jo nyt on yli 20 000 asukasta. Kaupunki teki suuren virheen keskittäessään perusterveydenhuollon kilometrien päähän jonnekin Kontinkankaalle moottoritien tuolle puolen.  Keskikaupungin molemmat terveyskeskukset on välittömästä palautettava, tulee valinnanvapaus tai ei.


Uudistuva Oulu tarvitsee lisää lämmitettyjä katuosuuksia. Ne ovat osoittautuneet toimiviksi menneen talven aikana. Kävelykatualue Rotuaarin vieressä kulkeva Pakkahuoneenkatu on lämmitettävä ja Kauppurienkadun lämmittäminen on saatettava loppuun. Upeaa olisi myös keskikaupungin puistojen käytävien lämmitys. Kävely-yhteyksiä rantaan Kauppatorille ja -halliin sekä kirjastolle ja teatteriin on parannettava. 


Rahan sijoittaminen katulämmitykseen maksaa itsensä takaisin, koska siihen käytetään lämmitysvoimalan paluuvettä. Käyttökulut ovat olemattomat ja ilmiselvissä ongelmissa oleva talvinen ylläpito helpottuu. Viihtyvyys paranee ja kauppa vilkastuu. Vakavat liukastumiset vähenevät.


Lähivuosien suurin ongelma joukkoliikenteessä on Linnanmaalle tuleva 20 000 opiskelijan jättikampus kuuden kilometrin päähän keskustasta pohjoiseen.  Liikenne yliopistolle on jo nyt tukossa. Toimivin ja samalla edullisin vaihtoehto on toteuttaa Kaukovainiolta keskussairaalan, keskustan, Tuiran ja Välivainion kautta kulkeva raitiovaunuyhteys Linnanmaalle ja teknologiakylään. Reitistä on jo kaavavaraus. Samalla saamme puretuksi ruuhka-aikojen sietämättömät tungokset keskikaupungin pysäkeillä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Oulu on kaunis kaupunki. Toivottavasti uudet rakennukset tekevää entiselle Oululle kunniaa.

Käyttäjän RobertBrantberg kuva
Robert Brantberg

Upean näköistä tulee. Oulussa paljon on tuhottu, mutta myös ehkä opittu.Minusta on hyvä, että keskikaupungin profiili (kirjaimellisesti) nousee. En usko, että arvokasta vanhaa enää tuhotaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Reiniläntalo on nyt oikeilla omistajilla, niin ainoastaan tuli voi tuhota Oulussa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Robert sai minussa syttymään kipinän. Tulen kesällä Ouluun. Vaimoni ei ole koskaan niin pohjoisessa ollutkaan.

Oulun Vaakuna ja GH-Lanamäki olivat ennen vakiopaikkojani.

Käyttäjän RobertBrantberg kuva
Robert Brantberg

Nykyisin keskustelua Oulun kehittämiseksi käydään Jumprussa, toki myös Leskisessä ja Sarkassa.

Toimituksen poiminnat